Ridehusregler og sikkerhed

Sikkerheds- og ordensregler i ØLR og på Kettinge ridecenter.

• Alle ryttere skal bære godkendt ridehjelm.
  • Alle medlemmer uanset alder, skal bære sikkerhedsvest under springning og alle under 18 år skal altid ride med sikkerhedsvest.
  • Der skal bæres støvler, der går op over anklen med markeret hæl både under ridning og håndtering af hesten.
  • Små nybegyndere i rideskolen skal i begyndelsen have en voksen med, der kan hjælpe før, under og efter ridning. Hjælperen skal bære passende og praktisk fodtøj.
  • Hesten skal opdrages / trænes, så den kan omgås sikkert.
  • Sadeltøjet skal være i orden og tilpasset hesten.
  • Der benyttes sikkerhedsbøjler i rideskolen og gerne af alle, der springer, rider i   terræn og rider ungheste.
  • Hesten trækkes enten i trense eller grime med påsat trækketov. Dette må ikke rulles om hånden eller om livet!
  • Al ridning foregår på hestens præmisser, generelt samt hensyntagen til den enkelte hests bygning, alder og evner.
  • Overdreven brug af pisk, sporer eller uberettiget afstraffelse af hest kan medføre bortvisning.
  • Ingen råben eller unødvendig uro omkring hesten.
  • Varsko, før man åbner porten ind til ridehuset.
  • Al op-og afsidning i ridehuset skal foregå på midten eller i hjørnet ved døren. Tag hensyn til de ridende.
  • Der rides venstre mod venstre.
  • Der skal vises meget hensyn til begyndere og ryttere på ungheste.
  • Skridt skal foregå indenfor hovslaget.
  • Sidste rytter slukker lyset. Tænd det kun hvis det nødvendigt!
  • Der må kun longeres, når man er alene på banen eller i ridehus.
  • Ved springning skal der være en voksen (o.18 år) til stede.
  • Porten til ridehuset skal være lukket. Den må kun stå åben ved ind / udtrækning af heste.
  • Der må ikke være løse heste/ponyer i ridehuset uden opsyn, samt når der er andre i ridehuset.
  • Løsspring / springning må kun foregå efter aftale med ejer, eller ved opslåede tider.
  • Alle skal være med til at ordne hovslag.
  • Bunden skal rives, hvis hesten har lavet dybe spor. (Ved løsspring eller lign.)
  • Hestepærer skal samles sammen i trillebøren. Den skal tømmes, før den bliver for fuld og tung.
  • Ridehuset / ridebanen er lukket for privatryttere, når det er optaget af rideskolen

Derfor rider vi med godkendt vest og hjelm.