Halloween: Dårekisten

Halloween FOR ALLE BØRN, UNGE, GAMLE og dem midt imellem i HELE Lokalområdet.

Den 29 oktober 2016 kl. 16.00 på LFHR.

Rågelundevej 24, 4892 Kettinge

• Kl. 16.00 er der aktiviteter fortrinsvist for de små eller dem, der ved, at de ikke tør være på aftenens arrangement.
  • Kl. 17.30 vil der være fællesspisning for både små og store og i den forbindelse vil der ligeledes være bedømmelse af de kager, som frivillige har taget med til kagekonkurrencen.
  • Kl. 19.00 starter aftenløbet der foregår i Kettinge gamle savværk, i møllen og i grusgraven.

Der vil løbende være kaffe og hygge for forældre og små søskende, der bliver tilbage, samt græskarskæringskonkurrence for alle aldre. Husk selv at medbringe knive til formålet.

Pris pr. person incl. aftensmad er 75 kroner og en familiebillet (2 voksne og 3 børn) er 200 kroner.

Drikkelse købes på stedet til fornuftige priser.

Tilmelding som gruppe eller enkeltperson.

Halloween arrangeres af Østlollands Rideklub, LFH Rideklub,

Møllelaget og Bylavet.

Drejebog til årets halloween arrangement.

Det var året 1716, hvor det vi i dag kender som savværket var et sted, hvor man holdt gale og forstyrrede mennesker indespærret. Med gale og forstyrrede mente man de mennesker, som enten var meget meget kede af det eller som på en anden måde ikke lige opførte sig, som almindelige mennesker. Nogle af dem vil man i dag kalde psykisk syge mennesker, som i dag vil få medicin og behandling, så de kan blive raske igen, præcis som, hvis man ...havde en brækket arm eller ben.

De stakkels syge mennesker blev spærret inde og hvis de ikke var gale, så blev de det af den usle behandling de fik fra de mennesker, som vogtede over dem, nogle gange hele deres liv.

I mange år har vi ikke tænkt over , hvad der virkelig foregik i det gamle savværk, da det hed dårekisten, men jeg kan røbe for jer, at man dengang ikke regnede med, at de syge kunne fryse, så de lå ofte i et tykt lag is og når de af fortvivlelse rev deres tøj i stykker lå de nogle gange nøgne og snavsede i deres egen tis, lort oh bræk.

I aften er det hævnens time for disse syge mennesker. De er opstået fra døde, både dem og deres læger og sygeplejesker. Når I om lidt bliver fulgt over til dårekisten, skal i besøge de stakkels sjæle. Nogle af dem er så fortvivlede og vrede og gale, at det kan bliver jer, der må mærke straffen.

Nogle af dem er stukket af fra dårekisten og render rundt i grusgraven og deres hævntørst er uslukkelig.

Ingen af jer kan komme ud fra dårekisten før I har besøgt alle sygeværelserne og i kommer ikke tilbage til rideskolen før i har været rundt ved alle bålstederne i grusgraven og sat et kryds på jeres armbånd i 5 forskellige farver.

I skal kun bevæge jer på de steder hvor der er fakler, for kommer i udenfor faklerne kan vi ikke garantere at i nogensinde kommer hjem igen.

Lavet af Freja og Agnete

Den uhyggelige hjerne-kage lavet af Rikke og co.

Vinderkagen lavet af Ditte og søn.